AVI AVITAL

AVI AVITAL

 

“Mandolina potrafi wszystko to, czego nie byłeś sobie w stanie nawet wyobrazić… prawdziwie zapierająca dech w piersiach wirtuozeria i poświęcenie”. Haaretz Daily

 

Pierwszy mandolinista nominowany do nagrody Grammy, Avi Avital, jest jednym z głównych ambasadorów swojego instrumentu. Jego pasja i „wybuchowa charyzma” (New York Times) podczas koncertów to motor napędowy ożywienia repertuaru mandolinowego. Ponad 90 nowych kompozycji, z czego 15 to koncerty – tyle utworów powstało dla Avitala, który zajmuje się także aranżacjami dzieł napisanych oryginalnie na inne instrumenty (czego przykładem jest nagranie Between Worlds z 2014 roku). W tej misji pomaga mu jego zaraźliwy wręcz duch przygody oraz umiejętność nawiązania ciepłych relacji z publicznością, dzięki czemu mandolina Avitala zajmuje centralne miejsce na światowych scenach. Jak mówi Avital „fascynujące w byciu klasycznym wirtuozem mandoliny jest szerokie pole dla twórczej wolności jakie daje ten instrument. Gdy zamawiam nowy utwór czy angażuję się w różne style muzyczne czuję, że rzucam nowe światło na ten instrument, odkrywając, co się w nim jeszcze kryje”.

Jest artystą Deutsche Grammophon, dla której to wytwórni nagrał cztery albumy, wliczając w to płytę Vivaldi (2015), która zdobyła nagrodę ECHO Klassik. Ostatnio wydany album Avital meets Avital (2017), nagrany wspólnie z grającym na oud oraz kontrabasie Omerem Avitalem, eksploruje ich wspólne dziedzictwo kulturowe oraz doprowadza ich zróżnicowane klasyczne i jazzowe muzyczne przeszłości do dialogu. Wśród wcześniejszych płyt znajduje się m.in. nagranie autorskich transkrypcji koncertów Bacha (2012), jak również płyta Between Worlds (2014), wielowątkowa opowieść muzyczna na zespół kameralny, łącząca muzykę klasyczną oraz tradycyjną. Wydał również płyty dla wytwórni Naxos oraz SONY Classical. Jego pierwsza nagroda ECHO Klassik pochodzi z 2008 roku z jego współpracy z David Orlowsky Trio.

Gra Avitala elektryzowała publiczność w salach koncertowych całego świata, wliczając w to Beijing’s National Centre for the Performing Arts, londyńskie Wigmore i Royal Albert Halls, Filharmonię Berlińską, Tonhalle w Zurychu, Palau de la Música Catalana w Barcelonie, Filharmonię Paryską, Vienna Konzerthaus, Carnegie Hall w Nowym Jorku, jak również transmitowany na żywo występ w Arte the Palais de Versailles. Występował z takimi orkiestrami jak Filharmonicy Berlińscy, Maggio Musicale Fiorentino, Tonhalle Zurich, Israel Philharmonic, Filharmonicy Drezdeńscy, Orchestre Symphonique de Montréal, pod batutą takich dyrygentów jak Zubin Mehta, Kent Nagano, Osmo Vänskä, Ton Koopman i Giovanni Antonini.

Jest ulubieńcem międzynarodowych festiwali; pojawia się m.in. w Aspen, Salzburgu, Tanglewood, Spoleto, Rawennie, Cheltenham oraz na Verbier Festival. W 2017 roku był artystą-rezydentem festiwalu Schleswig-Holstein Musik Festival, podczas którego wystąpił ponad 20 razy z 10 różnymi programami. Wśród jego artystycznych partnerów z różnych gatunków muzycznych znajdują się m.in. Andreas Scholl, Juan Diego Flórez, Dawn Upshaw, Giora Feidman, Ray Chen, David Greilsammer, Richard Galliano, Ksenija Sidorova, perkusista Itamar Doari, jak również kwartety smyczkowe Dover Quartet i Danish String Quartet.

Wśród jego najważniejszych występów w sezonie 2017/2018 wymienić można koncerty z BBC Symphony, Chicago Symphony, St. Louis Symphony, MDR Sinfonieorchester Leipzig, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra w Tokio, Venice Baroque Orchestra, Kremerata Baltica, jak również tournée po USA z The Knights. Powrócił też do Australii na koncerty z Giocosa Quartet, w programie których znalazł się m.in. nowy utwór autorstwa Eleny Kats-Chernin.

Avital usrodził się w Beer Szewie w południowym Izraelu. Naukę gry na mandolinie rozpoczął w wieku ośmiu lat i już wkrótce potem dołączył do młodzieżowej orkiestry mandolinowej założonej oraz prowadzonej przez charyzmatycznego, urodzonego w Rosji skrzypka Simcha Nathansona. Ukończył Jerozolimską Akademię Muzyczną oraz Conservatorio Cesare Pollini w Padwie, w którym studiował oryginalny repertuar mandolinowy pod kierunkiem Ugo Orlandiniego. W 2007 roku zwyciężył prestiżowy izraelski konkurs Aviv Competition, będąc pierwszym mandolinistą w historii, który tego dokonał. Koncertuje na mandolinie zbudowanej przez izraelskiego lutnika Arika Kermana.